Zápisy ani přestupy do ScioŠkoly se navzdory všem opatřením souvisejícím s epidemií neruší. Text pod odkazy níže popisuje postup zápisů i v době mimořádných opatření. V tuto chvíli přijímáme žáky od 1. do 6. třídy.
Hodnoty a pedagogické zásady ScioŠkol
ScioŠkola České Budějovice zahájila svou činnost k 1. září 2020. Je to celkem 12. základní škola v síti všech ScioŠkol. Navazuje tak na práci a zkušenosti škol již existujících.
Děti se stravují ve výdejně v budově školy.
Jednoduché objednávání přes systém Strava.cz.
Ráno od 7:00, odpoledne do 16:00 hodin.
KROUŽKY:
PO - jogátky, vaření, čtenářský kroužek
ÚT - tanečně-pohybový, deskoherní, dračí doupě
ST - stolní hokej, angličtina
ČT - hudební, výtvarka, angličtina, tělocirk
PÁ - magic the gathering
Klidová zóna pro odpočinek a čtení.
Platí se pouze 10 měsíců, tj. září až červen.
Zahrnuje školu i družinu klub.
Nezahrnuje náklady na stravu.
Nezahrnuje náklady na akce mimo školu.
ŠKOLNÍ DRUŽINA / KLUB
Děti si mohou vybírat z nabídky aktivit – kroužků. Některé kroužky můžou vést i děti. Aktivity nabízejí dětem “klubáci” – lidé se zkušenostmi s prací a vztahy s dětmi různého věku. Samozřejmostí je i klidová zóna pro ty žáky, kteří chtějí odpočívat nebo si číst.
KOLEJ
Základní sociální jednotkou ScioŠkoly, namísto běžné třídy, kde jsou děti stejného věku, je kolej, která sdružuje cca 18 dětí napříč věkovým spektrem. Kolej se v pravidelných intervalech setkává ke svému programu, jehož těžiště je především v rozvíjení sebepoznání a posilování schopnosti aktivní a solidární spolupráce. Kolej je patronována průvodci a představuje kontinuální “domovskou” skupinu žáka. Nad rámec běžné výuky je kolej také centrem mimoškolních aktivit, výletů a akcí s rodiči.
V koleji je také vytvářen bezpečný prostor pro prezentování či formování postojů dětí k nejrůznějším otázkám a skutečnostem, které se jich týkají.
PŘEDMĚTY
Z klasických předmětů máme zachovaný český jazyk, matematiku, anglický jazyk a tělocvik. V těchto předmětech děti fungují ve dvojročích nebo ve trojročích. Propojení ostatních předmětů v jeden předmět, svět v souvislostech, umožňuje žákům pohlížet na svět a lidskou společnost více globálně. Matematické dovednosti si děti osvojují s výukou orientovanou na budování schémat podle prof. Milana Hejného. V českém jazyce uplatňujeme tvůrčí psaní a rozvíjíme především komunikační dovednosti. Anglický jazyk je více zaměřen na ústní komunikaci. Nelpíme tolik na znalosti gramatiky, protože naším cílem je domluvit se a nebát se jazyk používat.
SHROMÁŽDĚNÍ
Jednou měsíčně se scházíme na školním shromáždění, kde vytváříme společný prostor pro bezpečné vyjádření svých potřeb, názorů, podnětů ke změnám, nesouhlasů s otázkami týkajícími se školy či vztahů ve škole. Ustanovujeme si zde nová pravidla či nefungující pravidla měníme. Je to i místo, kde řešíme stížnosti a máme právo hlasovat. Každý hlas má stejnou váhu bez ohledu na věk.
PROJEKTY
Kromě klasických předmětů máme jeden speciální s názvem svět v souvislostech, kde využíváme projektů k rozvíjení klíčových kompetencí. Jejich délka je zpravidla 3 týdny, kdy dochází k jejich zhodnocení a prezentování v kolejích. Projekty nevnímáme pouze z pohledu klasického projektového vyučování, kdy je třeba dojít k nějakému konkrétnímu cíli, něco vytvořit. Někdy je i cesta naším cílem. A tak zkoumáme, bádáme, hrajeme si a experimentujeme, abychom na našem konci došli k další otázce, na kterou neznáme odpověď.
I svoboda v učení má někde hranice. Myslíme na to, že číst, pravopisně správně psát a počítat se děti zkrátka naučit musí. Ve vzdělávacím plánu máme pro tyto případy kontrolní body. Pokud nefunguje vnitřní motivace a děti zaostávají, intenzivně pracujeme na nápravě.
Přijímací zkoušky přinášejí stres a potřebu zvýšené přípravy. Proto na ScioŠkolách vytváříme podmínky, aby je děti úspěšně zvládly. Opíráme se o roky zkušeností společnosti Scio s přípravnými kurzy na přijímačky na SŠ i VŠ.